Η συστηματική αναγνώριση και υποστήριξη των εργαζομένων δεν είναι πολυτέλεια, αλλά ανάγκη, για κάθε σύγχρονο οργανισμό που επιδιώκει τη βιώσιμη ανάπτυξη και μια θετική εταιρική κουλτούρα. Το να δείχνουμε την εκτίμησή μας τους ανθρώπους μας, δεν θα έπρεπε να αποτελεί περιστασιακή ενέργεια, αλλά σταθερή και αυθεντική πρακτική, ενσωματωμένη στην καθημερινότητα του εργασιακού περιβάλλοντος.
Σύμφωνα με τον οργανισμό Great Place Τo Work®, η αναγνώριση σχετίζεται με:
- Υψηλότερο ηθικό
- Υψηλότερα επίπεδα καινοτομίας
- Διατήρηση προσωπικού για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα
Καλό είναι να τονίσουμε ότι, δεν χρειάζονται μεγάλα έξοδα για να δείξετε στους εργαζόμενους ότι τους εκτιμάτε. Ακολουθούν τέσσερις πρακτικοί τρόποι για να τους κάνετε να αισθάνονται ότι τους υπολογίζετε, καθημερινά:
1. Ενσωματώστε την αναγνώριση στην καθημερινή σας κουλτούρα
Η αναγνώριση δεν πρέπει να περιορίζεται σε ετήσια events. Οι επιχειρήσεις πρέπει να εντάξουν την αναγνώριση στην κουλτούρα τους – π.χ. με ένα απλό «ευχαριστώ» ή μια δημόσια αναφορά σε καλά αποτελέσματα.
- Η DHL διαθέτει προγράμματα αναγνώρισης, όπως τα βραβεία Can-Do, οι νικητές των οποίων είναι οι άνθρωποι που έκαναν τα πάντα για να βοηθήσουν τους άλλους, αλλά και τα βραβεία «Εργαζόμενος του Τριμήνου» και «Εργαζόμενος της Χρονιάς», που αναγνωρίζουν τους αφοσιωμένους εργαζόμενους για την εξαιρετική δουλειά τους, πέρα από τις συνήθεις προσδοκίες.
2. Ενθαρρύνετε την αναγνώριση μεταξύ συναδέλφων
Η αναγνώριση δεν πρέπει να προέρχεται μόνο από τη διοίκηση. Η αναγνώριση από συναδέλφους είναι εξίσου σημαντική με αυτήν που δίνεται από τη διοίκηση. Η δημιουργία μιας πλατφόρμας όπου οι εργαζόμενοι μπορούν να εκφράζουν την εκτίμησή τους μεταξύ τους ενισχύει τη συνεργασία και την ομαδικότητα. Όταν οι συνάδελφοι αναγνωρίζουν ο ένας τον άλλον, χτίζεται ισχυρή ομαδικότητα. Πλατφόρμες όπως εσωτερικά φόρουμ, ή ακόμα και ειδικές κάρτες αναγνώρισης διευκολύνουν αυτή τη διαδικασία.
- Στους «Εξαμηνιαίους Κύκλους», η Bausch + Lomb εφαρμόζει ένα πρόγραμμα επιβράβευσης, με την Παρουσίαση του Καλύτερου Συναδέλφου, σύμφωνα με τις αξίες της εταιρείας. Επιπρόσθετα, στην DHL εκφράζεται η εκτίμηση στους συναδέλφους, μέσω του “As One Appreciation Week”. Οι εκδηλώσεις “As One”, συνήθως, συνδέονται με ένα θέμα και οι δραστηριότητες περιλαμβάνουν από μπάρμπεκιου μέχρι παιχνίδια, ομαδικές εκδρομές και ομαδικά δείπνα.
3. Προσαρμόστε την αναγνώριση στις προτιμήσεις των εργαζομένων
Η κατανόηση των ατομικών προτιμήσεων των εργαζομένων επιτρέπει την παροχή ουσιαστικής και αποτελεσματικής αναγνώρισης. Δεν επιθυμούν όλοι να αναγνωρίζονται με τον ίδιο τρόπο. Μερικοί προτιμούν δημόσια επαίνους, άλλοι προσωπική επικοινωνία ή μικρές επιβραβεύσεις. Η κατανόηση αυτών των προτιμήσεων κάνει την εκτίμηση πιο ουσιαστική. Δείξτε στους εργαζόμενους ότι επενδύετε σε αυτούς εκτός του μισθού, όπως για παράδειγμα, μέσω διαρκούς εκπαίδευσης, κουπονιών και αδειών.
- Το 2024, η Campeon Gaming, για να αντιμετωπίσει το αυξανόμενο κόστος διαβίωσης, ξεκίνησε τα προγράμματα FlexiPerks (επιτρέποντας στους εργαζομένους να προσαρμόζουν τις παροχές τους, επιλέγοντας από π.χ. συνδρομές γυμναστηρίου, κάρτες ΜΜΜ και σούπερ μάρκετ) και FlexiParents Perks (με 100 € τον μήνα για δραστηριότητες των παιδιών, 5 επιπλέον ημέρες άδειας κ.ά.).
4. Συνδέστε την αναγνώριση με τις αξίες της εταιρείας
Η αναγνώριση πρέπει να αντικατοπτρίζει τις βασικές αξίες της εταιρείας. Η σύνδεση της αναγνώρισης με τις εταιρικές αξίες ενισχύει την κατανόηση αυτών από τους εργαζομένους. Η επιβράβευση ενός εργαζόμενου για κάτι που αντιπροσωπεύει τις αρχές του οργανισμού ενισχύει την εταιρική ταυτότητα και την εμπιστοσύνη στο όραμα. Δώστε στους ανθρώπους σας την ευκαιρία να υποβάλλουν προτάσεις και σχόλια σχετικά με την εμπειρία τους στο εργασιακό περιβάλλον, διεξάγοντας, για παράδειγμα, μια έρευνα ικανοποίησης εργαζομένων. Με αυτόν τον τρόπο, οι οργανισμοί μπορούν να κάνουν τους εργαζόμενους να αισθάνονται ότι έχουν φωνή. Ρωτήστε τους τι πάει καλά, ζητήστε προτάσεις για βελτίωση και ενεργήστε με βάση τα σχόλια που λαμβάνετε.
- Στη SOCIALDOO υιοθετήθηκε η λογική του «Enhanced Holocracy», η οποία ευθυγραμμίζεται με τις βασικές της αξίες: τη συνεργασία, τη διαφάνεια και την ενδυνάμωση του ατόμου. Ο οργανισμός, πλέον, είναι δομημένος σε «πληρώματα» (crews), το καθένα με διακριτές ευθύνες, αλλά διασυνδεδεμένα μέσω καθημερινών πρακτικών και διαδικασιών, δημιουργώντας αυτό που η ομάδα περιγράφει ως «πλήρως ανοικτό περιβάλλον, το οποίο αντιδρά θετικά στην αλλαγή».
Πιο συγκεκριμένα, αναφορικά με τις καλύτερες Πιστοποιημένες εταιρείες του 2025 που διακρίθηκαν στη Λίστα Best WorkplacesΤΜ Hellas, με μια σύγκριση δεδομένων, βλέπουμε πως οι εταιρείες που διακρίθηκαν σημείωσαν συνολικό μέσο όρο ικανοποίησης εργαζομένων 90% στην έρευνα Trust Index™ – το οποίο αντιστοιχεί σε ένα εντυπωσιακό ποσοστό 41 ποσοστιαίων μονάδων πάνω από το μέσο όρο μιας τυπικής εταιρείας στην Ελλάδα.
